Back to search
Publication

Evaluation of the Primary Care in leprosy control: proposal of an instrument for users.

Abstract

Objective
Developing an instrument to evaluate the performance of primary health care in the leprosy control actions, from the perspective of users and do the face and content validation.

Method
This is a methodological study carried out in four stages: development of instrument, face and content validation, pre-test, and analysis of test-retest reliability.

Results
The initial instrument submitted to the judgment of 15 experts was composed of 157 items. The face and content validation and pre-test of instrument were essential for the exclusion of items and adjustment of instrument to evaluate the object under study. In the analysis of test-retest reliability, the instrument proved to be reliable.

Conclusion
The instrument is considered adequate, but further studies are needed to test the psychometric properties.


Translated Abstract

Objetivo
Desarrollar un instrumento para la evaluación del desempeño de la atención primaria a la salud en la puesta en marcha de las acciones de control de la hanseniasis bajo la perspectiva de los usuarios y realizar la validación de cara y contenido.

Método
Se trata de un estudio metodológico llevado a cabo en cuatro etapas: desarrollo del instrumento, validación de cara y de contenido, pre-prueba y análisis de la confiabilidad de prueba-reprueba.
Resultados
El instrumento inicial, sometido al juicio de 15 expertos, estaba compuesto de 157 ítems. La validación de cara, contenido y pre-prueba del instrumento fue fundamental para la exclusión de ítems y la adecuación del instrumento para evaluar el objeto de estudio. En el análisis de confiabilidad de prueba-reprueba, el instrumento se mostró fehaciente.

Conclusión
Se considera el instrumento adecuado, pero son necesarios nuevos estudios para el test de las propiedades psicométricas.


More information

Type
Journal Article
Author
Lanza FM
Vieira NF
Oliveira M
Lana F